Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Takové malé vydíráníčko

V mezilidských vztazích se vyskytuje zvláštní, ovšem stále velmi rozšířený model chování, kterému lidé, již ho provozují, říkají “je to přece rodina/je to přece kolega/šéf/kamarád...”.

Jako by tato věta byla schopna přikrýt a ospravedlnit chování, které bychom u kohokoli jiného vyhodnotili jako citové vydírání, výměnný obchod, využívání či zneužívání. Pro milovníky Saturnina: představte si tetu Kateřinu. Tyto rysy se objevují ve všech mezilidských vztazích – na pracovišti, mezi přáteli a známými, sousedy...

Pro příklad: “Já jsem tě vychovala/tolik jsem se kvůli tobě nadřel/kdo tě dostal na školu/napsal jsem ti prémie... a ty mi teď nechceš ani …”. Jde o klasický výměnný obchod, chcete-li vydírání, který je o to záludnější, že si ho vymahač schovává na dobu, která se jemu samému hodí. Nevíte tak dne ani hodiny, kdy vás povolá do služby a vy si budete muset přeorganizovat plány, abyste mu mohli vyhovět. Ovšem pokud dával nezištně, jak bude sám tvrdit, nemůže očekávat výběr svého “vkladu”. Je jen na vaší dobré vůli, zda pomůžete či ne. Nikdo by vás k tomu neměl nutit pomocí citového vydírání a vzbuzování pocitů viny či společenského odsudku.

Ale pozor, netvrdím teď, že by si lidé neměli pomáhat, jistě že je pak život příjemnější, snazší a hezčí.

Měli bychom si však být vědomi toho, co slovo “pomoc” skutečně znamená. Pro mě to je stav, kdy pro někoho druhého opravdu ze srdce chci něco udělat. Proto to udělám. Ne aby mě měl za to rád, byl mi zavázán “na někdy”, abych ukázala, že JÁ jsem v tomto ohledu lepší/schopnější nežli on..., či z jakéhokoli jiného “nečistého” důvodu. Když cítím, že je potřebné něco udělat a dotyčný je schopen to přijmout, zeptám se a souhlasí-li, pomůžu a ráda. A neschovávám si to jako “pojistku” pro situaci, kdy budu potřebovat něco já. Prostě “dám” a zapomenu, že jsem dala. Pak teprve jde o skutečnou pomoc. Vesmír moji energii vrací, tudíž i mně třeba někdy bude pomoženo, ne však nutně ze strany člověka, kterému jsem pomohla já. Vesmír umí překvapit, ale energie (a laskavá pomoc je velmi silnou energií) se v něm neztrácí. Ovšem neztrácí se v něm ani ta negativní. Ta, která je spojena se vztekem, frustrací, sebelítostí (“já jsem se pro tebe tak obětovala a ty ses na mě úplně vykašlal...”). Jestliže cítíme jakoukoli negativní emoci, protože jsme za svou “pomoc” čekali cosi nazpátek a nedostali to, znamená to jediné: člověk, kterého nazýváme “nevděčným parchantem” nemusí nutně být “nevděčným parchantem”, to spíše my jsme “výměnným obchodníkem” a nedávali jsme čistě. Pokud bychom skutečně dávali, neočekávali bychom nic “výměnou” nazpět.

Ovšem neznamená to, že bychom si neměli být vědomi energetické rovnováhy (viz jeden z předchozích článků Kdo je to přítel – energetická rovnováha ve vztazích). Pokud někdo z našich blízkých umí jen/převážně brát, znamená to, že si nás neváží, že své potřeby považuje za nadřazené těm našim. A to v pořádku není. Všichni jsme lidé stejné hodnoty. Jde vlastně o to, najít rovnováhu. Vědět, kdy je pomoc skutečnou pomocí a kdy s ní jen kšeftujeme. A to není snadné rozlišit. Není však nemožné se to naučit.

Krásný den:-)

Autor: Petra Halamíčková | sobota 25.2.2017 19:13 | karma článku: 13,98 | přečteno: 766x
  • Další články autora

Petra Halamíčková

Prostřeno: Hyeny patří do Afriky, ne do televize

Na pořad Prostřeno se běžně nedívám. Když jsem ho před lety zaregistrovala, seznala jsem, že je to vlk v rouše beránčím.

25.3.2017 v 10:20 | Karma: 30,77 | Přečteno: 1973x | Diskuse| Společnost

Petra Halamíčková

Jak se rychle naučit anglicky?

Není zapeklitější otázky:-) Každý z nás je jedinečný, má jinou motivaci, množství času, dispozice, způsob a možnosti využití angličtiny..., zkrátka je to naprosto individuální. Jak na takovou otázku seriózně odpovědět?

9.3.2017 v 12:50 | Karma: 12,59 | Přečteno: 852x | Diskuse| Ona

Petra Halamíčková

Neřešitelé

"Neřešitel" je slovo, které jsem poprvé použila ve své knize Láska není řízek, abych tak přiblížila a s nadsázkou označila určitý typ osob. Nejde však jen o přátele, o kterých byl předchozí článek.

30.1.2017 v 6:45 | Karma: 10,79 | Přečteno: 368x | Diskuse| Ona

Petra Halamíčková

Kdo je to přítel - energetická rovnováha ve vztazích

?V minulém zamyšlení jsem psala o tom, že láska bez podmínek není výměnným obchodem. Stručně řečeno: za svou náklonnost neočekáváme nic nazpět. To se ale snadněji napíše, nežli žije, protože všichni ve vztazích očekáváme.

23.1.2017 v 6:18 | Karma: 10,29 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ona

Petra Halamíčková

Láska nebo výměnný obchod?

Jak často zaměňujeme lásku za výměnný obchod a jak málo si to uvědomujeme? A kolik energie věnujeme tomu, že popíráme, že to děláme? Zvu vás, milí čtenáři, na malou exkurzi do oblasti podmínkových vět a možná ještě dál.

21.1.2017 v 11:51 | Karma: 13,21 | Přečteno: 534x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3365x
Jsem Petra, prostě Petra:-) Jak nacpat člověka do pár řádek? Jak postihnout všechny jeho emoce, myšlenky, touhy, životní a sociální role, zájmy, etapy vývoje? Hra na škatulky mě nebaví. Jsem sama sebou. Nebo se o to alespoň snažím:-) Třeba prostřednictvím knížky "Láska není řízek". 

http://na-ceste-duse.webnode.cz/

https://www.facebook.com/nacesteduse/

http://anglictina-preklady.webnode.cz/

https://www.facebook.com/anglictinafrydekmistek/

 

 

Seznam rubrik