Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hmyzí postřehy aneb brouk v hlavě

Viděla jsem u nás v ulici malého, asi tříletého chlapečka ležet na břiše v trávě. Hlavičku měl u země a na něco se zaujetím koukal. Když jsem přišla blíže, pochopila jsem, že vidí nějakého broučka nebo berušku a zapřádá hovor. Po chvíli, když seznal, že nejde o rozhovor, ale spíše monolog, se zoufalým výrazem na tváři zavolal na tatínka: „Tati, oni nemluví???“

I s mou šestiletou dcerou je velká legrace. Jako například onehdy, když jsme šly spolu ze školy. Byl první jarní den, tedy podle počasí. Svítilo sluníčko, bylo teplo. Dcera se kochala pohledem kolem a vážně děla: „Mami, já jsem ráda, že už je jaro a teplo, ale nechtěla bych být včelkou.“ Z přechozích zkušeností mi bylo jasné, že přijde nečekaná pointa, takže jsem nasadila pouze tázavý výraz. A dcera nezklamala: „No, v tom kožíšku jim musí být ale strašné vedro!“

A to byl teprve úvod. Libovala jsem si nahlas, jak je to krásné, že je jaro, že zpívají ptáci, hřeje sluníčko. Potud bylo vše v pořádku. Pak jsem se ale snažila být vtipná a pronesla jsem politicky nekorektní větu, že odvrácenou stranou jara jsou mouchy. A to jsem neměla dělat:-). Dostalo se mi od Ester této promluvy:

"Maminko, ale mouchy jsou tvorové jako my! Taky mají právo na život, i když ti možná připadá, že protivně bzučí, ale to ony si tak povídají a naše řeč jim taky může být protivná." Pomalu mi klesala čelist. "A maminko, možná ti vadí, že lítají po kuchyni a jedí naše jídlo, ale ony taky potřebují jíst a není od tebe hezké, že se s nimi nechceš rozdělit, když něco máš. Taky mají hlad. Možná ti vadí, že kladou vajíčka do jídla, ale je to jejich porodnice. Představ si, jak by ti bylo, kdybys přišla do nemocnice se mnou v břiše a chtěla mě porodit a někdo by tě vyháněl."

No, tak na to se nedalo nic říct:-)

Dala mi, děťátka, malou lekci z empatie a vnímání světa v širších souvislostech. Je mi jasné, že v tom budou mít prsty pohádky v čele s Ferdou a Májou, ale stejně: když jsme byli malí, viděli jsme to tak všichni! Pak přišel někdo, koho jsme pociťovali jako autoritu, před kterou jsme se nechtěli shodit a začali jsme být „rozumní“. Nějak jsme si při tom nevšimli, že rozumná, tedy logická, uvažující a analytická je levá polovina mozku. JEN POLOVINA! Ta pravá je intuitivní, se smyslem pro syntézu, emotivní a kreativní. Ta pravá...

Vůbec se hodně učím od dětí. Nebo vlastně spíše odnaučuji, co se do mě snažila rodina, okolí a přes 20 let nejrůznějších škol vložit:-), abych si zase mohla povídat s beruškou a soucítit se včelkou v kožíšku:-)

Když budeme uprostřed jezera na lodičce veslovat jen jedním veslem, co se stane? Ano, budeme se točit dokola. Rovně kupředu poplujeme pouze tehdy, když budeme rovnoměrně používat vesla obě. Naše současná společnost je však spíše prolevohemisférová. Cení si logiky, libuje si v analýzách. Mám za to, že nastal čas vyrovnat deficit pravé hemisféry a uvést obě poloviny do harmonie, abychom se přestali točit dokola a vypluli konečně vpřed.

Krásnou plavbu, přátelé.

Autor: Petra Halamíčková | sobota 20.4.2013 8:00 | karma článku: 16,63 | přečteno: 401x
  • Další články autora

Petra Halamíčková

Prostřeno: Hyeny patří do Afriky, ne do televize

Na pořad Prostřeno se běžně nedívám. Když jsem ho před lety zaregistrovala, seznala jsem, že je to vlk v rouše beránčím.

25.3.2017 v 10:20 | Karma: 30,77 | Přečteno: 1973x | Diskuse| Společnost

Petra Halamíčková

Jak se rychle naučit anglicky?

Není zapeklitější otázky:-) Každý z nás je jedinečný, má jinou motivaci, množství času, dispozice, způsob a možnosti využití angličtiny..., zkrátka je to naprosto individuální. Jak na takovou otázku seriózně odpovědět?

9.3.2017 v 12:50 | Karma: 12,59 | Přečteno: 852x | Diskuse| Ona

Petra Halamíčková

Takové malé vydíráníčko

V mezilidských vztazích se vyskytuje zvláštní, ovšem stále velmi rozšířený model chování, kterému lidé, již ho provozují, říkají “je to přece rodina/je to přece kolega/šéf/kamarád...”.

25.2.2017 v 19:13 | Karma: 13,98 | Přečteno: 766x | Diskuse| Ona

Petra Halamíčková

Neřešitelé

"Neřešitel" je slovo, které jsem poprvé použila ve své knize Láska není řízek, abych tak přiblížila a s nadsázkou označila určitý typ osob. Nejde však jen o přátele, o kterých byl předchozí článek.

30.1.2017 v 6:45 | Karma: 10,79 | Přečteno: 368x | Diskuse| Ona

Petra Halamíčková

Kdo je to přítel - energetická rovnováha ve vztazích

?V minulém zamyšlení jsem psala o tom, že láska bez podmínek není výměnným obchodem. Stručně řečeno: za svou náklonnost neočekáváme nic nazpět. To se ale snadněji napíše, nežli žije, protože všichni ve vztazích očekáváme.

23.1.2017 v 6:18 | Karma: 10,29 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3365x
Jsem Petra, prostě Petra:-) Jak nacpat člověka do pár řádek? Jak postihnout všechny jeho emoce, myšlenky, touhy, životní a sociální role, zájmy, etapy vývoje? Hra na škatulky mě nebaví. Jsem sama sebou. Nebo se o to alespoň snažím:-) Třeba prostřednictvím knížky "Láska není řízek". 

http://na-ceste-duse.webnode.cz/

https://www.facebook.com/nacesteduse/

http://anglictina-preklady.webnode.cz/

https://www.facebook.com/anglictinafrydekmistek/

 

 

Seznam rubrik